Sabtu, 20 Januari 2018

#09 : Fakta Epal Yang Mengagumkan - Part 1

Salam kesihatan buat pembaca K2S.

Manfaat buah epal dalam kesihatan boleh mencegah penyakit alzheimer, parkinson, organ hati, perut, jantung, batu karang, sembelit, anemia dan kencing manis. Siapa sangka fakta epal yang mengangumkan ini! Mengamalkan pengambilan buah epal sebiji sehari boleh membantu kita untuk mengekalkan kesihatan selain dari penyakit yang disenaraikan tadi. Seperti rematik, gangguan mata, gaut dan kanser. Fakta epal yang mengagumkan untuk kesihatan ini juga membantu dalam mengurangkan kelemahan, memberikan kelegaan daripada disentri dan menggalakkan pencernaan. Malah, epal juga membantu dalam penjagaan pergigian dan kulit!



APAKAH YANG TERKANDUNG DI DALAM BUAH EPAL?

Epal mempunyai beberapa jenis pemakanan seperti vitamin C, vitamin K, vitamin B6, dan riboflavin. Selain itu, epal juga mengandungi beberapa jenis mineral seperti potassium, copper, magnesium dan mangan. Malah, epal adalah sumber serat makanan yang sangat baik. Dalam satu hidangan tunggal buah epal, mengandungi 12% keperluan serat untuk sehari. Epal juga mempunyai pakej lain seperti mengandungi fitonutrien dan flavonoid seperti quercetin, epicatechin, phloridzin dan sebatian polifenol yang lain.

APAKAH MANFAAT BUAH EPAL KEPADA KESIHATAN?

Bantuan Dalam Pencernaan
Disebabkan buah epal merupakan sumber serat yang baik, ia membantu melancarkan sistem pencernaan. Pengambilan buah epal yang kerap dan konsisten boleh memastikan pergerakan usus menjadi lancar dan mencegah masalah sembelit dan masalah lain yang berkaitan dengan perut. Serat merupakan elemen paling penting dalam apapun jenis diet yang kita amalkan. Epal juga boleh membantu mengeluarkan bahan dan sisa buangan ketika membuang air besar dengan mudah melalui saluran pencernaan. Selain itu, ia boleh merangsang gerakan peristaltik supaya kontrak ototnya sesuai dan bergerak bersama. Dan akhirnya, boleh melepaskan jus gastrik dan pencernaan untuk memastikan penyerapan nutrien yang cekap. Dalam masa yang sama juga boleh menyingkirkan kolestrol berlebihan keluar dari urat dan arteri untuk memastikan kesihatan jantung yang betul dan mengurangkan potensi ateroklerosis.

Mencegah Kanser
Peranan epal dalam mencegah kanser telah menjadi subjek kajian untuk beberapa tempoh. Walaupun mereka telah menunjukkan peningkatan yang sederhana dalam mengubati pelbagai kanser, terutamanya kanser payu dara dan kolon, penemuan yang paling penting adalah mengenai kanser paru-paru. Apel menunjukkan kapasiti yang berbeza dan tidak dapat dinasikan untuk mengurangkan kanser paru-paru dan memperlahankan penyebarannya jika ia berkembang. Hipotesis banyak menyebutkan berkenaan kandungan fitonutrien yang tinggi, termasuklah kaempferol dan quercetin, tetapi mekanisme yang tepat berkenaan kesan epal terhadap kanser masih ingin diketahui lebih lanjut.

Meningkatkan Kesihatan Usus
Salah satu perkara yang paling penting tetapi sering terlepas pandang oleh kita adalah berkenaan bakteria baik dalam usus dan tubuh kita. Apel mampu membantu dalam meningkatkan fungsi bakteria baik yang hidup di dalam usus besar kita. kajian awal menunjukkan bahawa epal boleh merangsang metabolisme dalam saluran penghadaman dan juga mengimbangi bakteria dalam tubuh kita. Oleh itu, ia boleh membawa kepada kesihatan dengan memaksimumkan pengambilan nutrien dan menghapuskan bakteria jahat dan toksin berbahaya dalam tubuh.

Merawat Anemia
Epal adalah buah yang kaya dengan zat besi. Oleh itu ia boleh merawat dan mengubati anemia. Anemia adalah kekurangan hemoglobin dalam darah yang boleh diperbaiki dengan pengambilan zat besi. Hal ini kerana zat besi adalah sebahagian penting dalam metabolisme sel darah merah. Dengan meningkatkan sel darah merah dalam badan, kita bukan sahaja boleh menghalang anemia tetapi juga boleh memastikan pengoksidaan sistem organ penting untuk memastikan ia berfungsi dengan baik.

Mengurangkan Kelemahan Tubuh Badan
Epal juga dikenali sebagai buah yang boleh menghilangkan kelemahan, menambah semangat dan daya hidup kepada orang yang lemah. Oleh itu, pesakit selalu diberikan epal untuk membantu mereka pulih dengan cepat dari penyakit mereka. Jika anda mahu menambah berat badan selepas sakit, epal mesti menjadi sebahagian dari diet harian anda. Epal boleh membantu dalam menyahtoksik badan dan meningkatkan kesihatan secara keseluruhan. Walaupun epal tidak mengandungi sejumlah besar protein, gabungan sebatian antioksidan dan protein yang terdapat pada epal boleh memainkan peranan penting dalam mencegah kelemahan dan meningkatkan otot.

Kawalan Diabetes
Kawalan gula dalam darah adalah penting bagi mereka yang menderita dengan penyakit diabetes. Kandungan polifenol dalam buah epal telah dikaitkan secara langsung denga mengurangkan pengambilan karbohidrat oleh tubuh badan. Hal ini boleh mengurangkan turun naik paras gula yang berlaku dalam aliran darah di mana ia adalah salah satu cara dalam mencegah diabetes. Polifenol juga menyerap glukosa dalam saluran penghadaman kita dan merangsang pembebasan insulin dari pankreas kita, yang juga perlu untuk mengekalkan paras gula dalam darah. Akhirnya polifenol merangsang insulin pada sel-sel di seluruh badan kita, yang mempercepatkan penyingkiran gula dari aliran darah kita dan membawanya ke sel-sel kita untuk metabolisme dan fungsi orang yang betul.

Penjagaan Gigi
Memakan buah epal boleh membantu membersihkan gusi dan gigi serta boleh mengurangkan rongga gigi. Apabila kita memakan buah epal, serat di dalamnya akan membersihkan gigi kita. Sementara itu juga, sifat antibakteria buah epal boleh menyingkirkan bakteria dan virus dari menjangkiti tubuh. Epal juga boleh merangsang rembesan air liur di mana ia adalah merupakan sebatian dari alkali. Ini bermaksud ia akan mengurangkan lagi keupayaan bakteria untuk berkembang dan merebak di dalam mulut.

Mencegah Penyakit Alzheimer dan Parkinson
Epal menunjukkan kesan positif terhadap isu neurologi terutamanya dalam dua penyakit paling tragis iaitu Alzheimer dan Parkinson. Kesan antioksidan oleh semua sebatian fitonutrien dalam epal pasti membantu mengurangkan penyakit Alzheimer kerana kemerosotan otak yang membawa kepada penyakit Alzheimer telah dikaitkan dengan aktiviti radikal bebas. Epal juga meningkatkan asetilkolin di otak yang dihubungkaitkan dengan kepekaan, penyelesaian masalah dan ingatan manusia. Dari segi penyakit Parkinson pula, buah epal boleh menghentikan pecahan sel saraf penghasil dopamin secara beransur-ansur.

...bersambung ke #10 : Fakta Epal Yang Mengagumkan - Part 2.

Sumber : Organic Facts.

Sekian.


Terima kasih kerana sudi membaca ilmu kesihatan ini. Jangan lupa menghantar komen anda.

Sekiranya anda ingin mendapat artikel kesihatan melalui email setiap kali saya kemaskini entry blog ini, anda boleh mengisikan nama dan email anda di dalam borang di bawah. Terima kasih.


Tidak mahu terlepas artikel
kesihatan daripada
KLIK TO SIHAT?
Ingin menjadi pembaca setia
KLIK TO SIHAT?
Sila isikan nama dan
alamat emel anda SEKARANG!
NAMA :
ALAMAT EMEL :
TIADA Spam.
Saya sangat menghormati
privacy anda.

Jumaat, 19 Januari 2018

#08 : Detoks Dengan Makanan Semulajadi

Salam kesihatan buat pembaca K2S.

Dalam kehidupan yang kian sibuk mencari sumber pendapatan, aktiviti harian, dan sebagainya kadang-kadang membuatkan kita leka dengan jenis pemakanan kita.Memakan apa sahaja yang tercapai di tangan boleh mengakibatkan toksin dalam badan terkumpul. Detoks dengan makanan semulajadi adalah penting agar badan kita tidak menyimpan toksin yang boleh menjejaskan kesihatan dan melemahkan kita. Di dalam artikel kali ini, saya ingin berkongsikan beberapa jenis makanan semulajadi yang boleh membantu badan kita sihat dan bersih terutamanya usus. Walaupun sibuk seperti apapun kita dalam pekerjaan dan rutin harian, kita mesti pastikan makanan yang kita ambil adalah jenis makanan yang sihat agar pekerjaan dan aktiviti harian kita tidak terganggu apabila kesihatan kita terjejas akibat dari kesilapan dalam pengambilan makanan. Detoks tidak semestinya membeli produk yang mahal. Detoks dengan makanan semulajadi juga boleh membantu.


Makanan yang berfungsi sebagai detoks mesti diambil setiap hari dalam kehidupan kita. Di bawah merupakan beberapa senarai makanan yang boleh dijadikan sebagai detoks.

1. Epal

Epal merupakan makanan serat yang boleh membantu proses detoksifikasi dalam tubuh badan kita seperti logam dan makanan yang sudah lama terkumpul di dalam badan bertahun-tahun.

Epal adalah sejenis buah yang tidak mengandungi lemak, sodium atau kolestrol. Sebab itulah Epal sangat baik dalam memberikan sumber serat. Buah epal sangat bagus diambil sehari sebiji.

Baca manfaat epal yang mengagumkan!

2. Avokado

Avokado mengandungi glutathione, yang boleh membantu dalam detoksifikasi organ hati dari bahan kimia sintetik dan boleh membuang racun badan yang tidak diingini (toksin).

Avokado juga boleh dihidangkan dalam bentuk pelbagai, ada yang suka meletakkan avokado sebagai inti pada roti.

3. Brokoli

Sayur brokoli merupakan sayur kegemaran ramai. Mudah didapati di pasaraya juga. Malah, sayur ini sangat mudah di masak. Brokoli boleh meningkatkan glutathione di mana ia membantu mengubah toksin dalam badan menjadi satu bentuk yang mudah dihapuskan.

4. Pucuk Brussels

Sama seperti brokoli. Pucuk Brussels merupakan sayur yang menjadi kegemaran ramai. Pucuk Brussels membantu mengeluarkan toksin dari darah dan telah terbukti sebagai pejuang kanser yang hebat.

Pucuk Brussels ini mengandungi vitamin A dan C, asid folik dan serat. Ia boleh melindungi kanser kolon dan perut.

Hidangan 80g pucuk Brussels mengandungi empat kali lebih banyak vitamin C berbanding buah oren dan secawan pucuk Brussels yang dimasak mengandungi hanya kira-kira 60 kalori.

5. Kubis

Sama seperti pucuk Brussels. Kubis juga mengandungi sulfur dan boleh membantu membuat detoksifikasi bagi hati kerana ia mampu merangsang pengaktifan dua jenis enzim detoks bagi organ hati.

6. Lobak

Lobak juga kaya dengan sumber glutathione dan menjadi sayuran yang kuat dalam membantu proses detoksifikasi badan. Selain itu, lobak juga mempunyai kandungan vitamin A dan beta-karotenes. Malah, lobak adalah sejenis sayuran yang manfaat dalam kardiovaskular dan boleh membantu meningkatkan fungsi imun badan.

7. Halia

Halia juga sebahagian dari makanan yang boleh membantu dalam detoksifikasi. Halia boleh membantu membuang sisa tidak berguna dalam tubuh dan merangsang metabolisme tubuh badan selain dari menyokong fungsi hati sepanjang hari.

8. Lemon

Buah sitrus ini boleh membantu menukar toksin menjadi larut air yang dapat dikumuhkan dengan mudah dari tubuh badan. Lemon juga boleh menyingkirkan bahan-bahan yang tidak diingini dari tubuh badan.

9. Bawang Merah

Bawang merah juga mengandungi amino asid dan sulfur. Bawang merah boleh membantu detoksifikasi hati dan membawa pelbagai manfaat untuk kesihatan yang lain juga.

10. Nenas

Buah nenas mengandungi enzim pencernaan dan dapat membantu membersihkan kolon. Sebagai bonus, buah nenas juga mengandungi vitamin C yang banyak berbanding buah oren.

11. Sayur Bayam

Bayam merupakan sayur yang mempunyai kandungan tinggi dengan glutathione dan boleh membantu keperluan antioksidan dalam badan.

Sumber : Bulletproof, Rodale Wellness.

Sekian.


Terima kasih kerana sudi membaca ilmu kesihatan ini. Jangan lupa menghantar komen anda.

Sekiranya anda ingin mendapat artikel kesihatan melalui email setiap kali saya kemaskini entry blog ini, anda boleh mengisikan nama dan email anda di dalam borang di bawah. Terima kasih.


Tidak mahu terlepas artikel
kesihatan daripada
KLIK TO SIHAT?
Ingin menjadi pembaca setia
KLIK TO SIHAT?
Sila isikan nama dan
alamat emel anda SEKARANG!
NAMA :
ALAMAT EMEL :
TIADA Spam.
Saya sangat menghormati
privacy anda.


Ahad, 7 September 2014

#07 : Tubuh Ideal? Tidak perlu menyiksa Diri

Memiliki tubuh ideal memerlukan usaha yang keras. Ramai juga dalam kalangan kita yang menyeksa diri untuk memiliki tubuh ideal di luar sana. Sebenarnya, terdapat beberapa tips untuk mendapatkan tubuh ideal dengan mudah.



Antaranya ada seperti yang berikut :-

1. Nikmati Makanan

Nikmati makanan anda seperti biasa asalkan anda tahu waktu yang tepat untuk anda makan. Bukan dengan terlalu makan dan makan dan makan tidak henti-henti. Makan jika ketika lapar sahaja.

Maksud menikmati makanan di sini adalah makan ketika tubuh badan perlukan sahaja. Makan untuk kenyang dan tenaga.

2. Berhati-hati ketika memilih makanan di pesta

Kadang-kadang, majlis yang menjemput kita adalah waktu malam. Anda tahu bukan, malam adalah waktu yang kurang tepat untuk memakan makanan yang berlemak dan terlebih tenaga. Malam adalah waktu di mana kita tidak menggunakan tenaga yang banyak seperti pada waktu siang.

Malah, semua orang tahu bahawa..Malam adalah waktu untuk tidur. Cara terbaik untuk mengawal rasa makan yang melampau ketika di pesta adalah dengan mengenyangkan perut terlebih dahulu.

Oleh hal yang demikian, kita tidak akan terlajak makan di pesta itu.


4. Mulai Dengan Sup

Ketika makan di restoran pilih sup sebagai makanan pembuka. Hal ini dilakukan agar perut mudah terasa kenyang sehingga tidak tergoda memilih makanan lain dengan amaun yang banyak.

5. Duduk di Meja Makan

Terdapat fakta bahawa makan di depan televisyen akan mudah membuat perut merasa lapar. Biasakan diri makan di meja makan dan fokuskan kepada makan anda sahaja ketika makan agar kenyang pada waktu nya.

6. Memulakan dengan air suam.

Selain daripada sup, memulakan makan dengan minum air juga adalah salah satu tip untuk merasa kenyang. Tunggu beberapa minit selepas minum baru lah teruskan dengan menjamah makanan. Hal ini dapat membantu perut cepat terasa kenyang.

Penelitian menunjukan meneguk satu gelas air minum sebelum makan adalah sangat efektif menurunkan berat badan.

7. Jangan Simpan Makanan Manis

Jangan kerap atau kalau boleh jangan mengambil makanan yang manis.

8. Mulakan sekarang juga!

Dengan membaca sahaja tidak mungkin anda akan mendapat tubuh yang ideal itu. Maka, terus bertindak sekarang juga!

Bertindak memberikan anda keputusannya!


Sekian.


Terima kasih kerana sudi membaca ilmu kesihatan ini. Jangan lupa menghantar komen anda.

Sekiranya anda ingin mendapat artikel kesihatan melalui email setiap kali saya kemaskini entry blog ini, anda boleh mengisikan nama dan email anda di dalam borang di bawah. Terima kasih.


Tidak mahu terlepas artikel
kesihatan daripada
KLIK TO SIHAT?
Ingin menjadi pembaca setia
KLIK TO SIHAT?
Sila isikan nama dan
alamat emel anda SEKARANG!
NAMA :
ALAMAT EMEL :
TIADA Spam.
Saya sangat menghormati
privacy anda.



PENAFIAN

Hakcipta terpelihara 2017. Setiap yang ditulis di ZONE KLIK TO SIHAT merupakan ilmu pengetahuan mengenai kesihatan dari pelbagai sumber dan rujukan dari internet mahupun buku-buku panduan berkaitan dengan kesihatan. Penulisan, panduan,tutorial dan pembelajaran di dalam bolg ini bukanlah satu arahan atau saranan dari pihak profesional. Penggunaan ilmu atau pembelajaran dari isi kandungan blog ini adalah bukan seratus peratus muktamad.Pihak ZONE KLIK TO SIHAT tidak akan bertanggungjawab atau jaminan terhadap ketidak-lengkapan dari setiap panduan,tutorial dan pembelajaran yang ditulis di dalam blog ini sama ada tersurat mahupun tersirat. Setiap penulisan yang ada di dalam blog ini kemungkinan terdapat informasi yang sudah dikemas kini dari pihak sumber dan rujukan. Pihak ZONE KLIK TO SIHAT tidak akan bertanggungjawab atas risiko mendapat informasi yang belum dikemas kini terutamanya di artikel yang lepas-lepas. Pihak ZONE KLIK TO SIHAT berhak untuk mengubah atau memperbaharui informasi di dalam blog ini setiap masa.


Sofinah Lamudin - ZONE KLIK TO SIHAT.